Autopříslušenství prvovýbava

Vstřikování vody
Voda namísto benzínu: Inovace od firmy Bosch snižuje spotřebu paliva až o 13 procent

  • Bosch je prvním a jediným dodavatelem vstřikování vody
  • Bonus navíc: voda šetří palivo a může zvýšit výkon motoru
  • Online speciál s videi a animovanými filmy: www.bosch-waterboost.com

    Věděli jste, že i vyspělé benzínové motory vyplýtvají zhruba pětinu svého paliva? Zejména při vysokých otáčkách motoru se část benzínu namísto pohonu využije na chlazení. Bosch se svojí novou technologií vstřikování vody dokazuje, že se něco takového může brzy stát minulostí. Především při rychlé akceleraci nebo při jízdě po dálnici umožňuje vstřikování přidané vody snížení spotřeby pohonných hmot až o 13 procent. „S naším vstřikováním vody prokazujeme, že má spalovací motor ještě pár triků v rukávu,“ říká Dr. Rolf Bulander, vedoucí obchodního sektoru Mobility Solutions a člen představenstva Robert Bosch GmbH. Úspora paliva nabízená prostřednictvím této technologie se dostává do popředí především u tří a čtyřválcových motorů se zmenšeným objemem: jinými slovy, přesně u těch typů motoru, které se nacházejí pod kapotou jakéhokoliv průměrného vozidla střední třídy.

    Další posílení pro turbomotory
    Spotřeba paliva není jedinou oblastí, kde Bosch s novou technologií sbírá body. Pro auta představuje i větší výkon. „Vstřikování vody může pro turbomotor znamenat skutečnou výhru,“ říká Stefan Seiberth, prezident divize Benzínových systémů společnosti Bosch. Včasnější úhly zapálení znamenají, že motor pracuje ještě účinněji. Díky tomu mohou technici dostat z motoru ještě větší výkon, a to i u silných sportovních vozů.

    Základem této inovativní technologie v oblasti motorů je prostý fakt: motor se nesmí přehřát. Aby k tomu nedocházelo, je v současnosti téměř do každého benzínového motoru vstřikováno přídavné palivo. Jak se toto palivo odpařuje, ochlazuje součásti bloku motoru. Tento fyzikální princip využili inženýři Bosch při otázce vstřikování vody. Ještě před tím, než dojde ke vznícení paliva, je do sacího potrubí vstříknuta jemná vodní mlha. Vysoké výparné teplo vody znamená, že zajišťuje účinné chlazení.

    To je také důvod, proč je zapotřebí pouze malé množství přidané vody: na každých ujetých sto kilometrů stačí jen několik set mililitrů. Výsledkem je, že kompaktní nádrž na vodu, která zásobuje vstřikovací systém destilovanou vodou, stačí doplnit nejvýše každých několik tisící ujetých kilometrů.

    Pokud dojde za pochodu k vyprázdnění nádrže, není čeho se bát: motor poběží i nadále hladce – třebaže bez vyššího točivého momentu a nižší spotřeby díky vstřikování vody.


    Doplňující otázky a odpovědi


    Už se tato technologie vyrábí?
    Prvním vyráběným vozem, který se bude moci pyšnit tímto inovativním a průkopnickým systémem vstřikování vody je BMW M4 GTS. Pro šestiválcový turbomotor to bude znamenat zlepšení výkonu a spotřeby i při plném zatížení. Bosch dodává pro BMW M4 GTS díly pro vstřikování vody.

    Jak vysoká je spotřeba paliva během jízdního cyklu?
    V testu budoucí spotřeby (WLTC) umožní vstřikování vody úsporu paliva o 4 procenta. V reálných jízdních podmínkách to bude ještě víc: zde může být při rychlé akceleraci nebo při jízdě na dálnici snížena spotřeba až o 13 procent.

    Nebude mít vstřikování vody za následek korozi motoru?
    Ne. Ve spalovací komoře nezůstává žádná voda. Voda se odpaří ještě před tím, než v motoru proběhne spalování. Veškerá voda je společně s výfukovými plyny vyloučena do životního prostředí.

    Jakým způsobem se voda doplňuje?
    Vstřikování vody vyžaduje, aby bylo ve vozidle k dispozici pouze malé množství vody. V průměru bude zapotřebí vodu doplnit po každých 3 000 ujetých kilometrech. Oddělená nádrž na vodu musí být doplněna destilovanou vodou.

    Může voda v nádrži zamrznout?
    Jakmile se motor zastaví, nateče voda zpět do svojí nádrže, kde může zmrznout. Při dalším nastartování motoru voda opět roztaje.

    Existuje něco takového, jako přímé vstřikování vody?
    Bosch využívá bodový vstřikovací systém, protože to přináší jasné technické výhody a nižší náklady. Díky tomu je vstřikování vody vhodné jak pro výrobu ve velkém měřítku, tak pro řadu automobilových segmentů.

    Fotografie pro tisk: #452327, #452328

    Kontakt pro novináøe:

    Florian Flaig,
    Telefon: +49 711 811-6282

    Mobility Solutions je největší obchodní oblastí Bosch Group. Podle předběžných údajů dosáhli její prodeje za rok 2015 částky 41,7 miliardy eur, což odpovídá podílu 59 % na celkových tržbách skupiny. Díky tomu je Bosch Group jedním z největších dodavatelů automobilového průmyslu. Mobility Solutions nabízí mimořádné kompetence ve třech hlavních oblastech mobility – automatizace, elektrifikace a síťové propojení – a svým zákazníkům nabízí řešení mobility založené na celostním přístupu. Mezi hlavní obchodní oblasti patří: vstřikovací technika a vedlejší agregáty pro spalovací motory, rozmanitá řešení pro elektrifikaci pohonu, bezpečnostní systémy pro automobily, asistenční systémy a funkce pro automatizované řízení, technika pro uživatelsky přívětivé informační a zábavní systémy a komunikaci přesahující rámec vozidla, servisní koncepty, jakož i technika a služby pro obchod s motorovými vozidly. Bosch přinesl důležité inovace v automobilové technice, například elektronické řízení motoru, stabilizační systém ESP nebo systém přímého vstřikování nafty common rail.

    Více informací na na href=" www.bosch-sensortec.com">www.bosch-sensortec.com, href="https://twitter.com/boschMEMS">twitter.com/boschMEMS


    Bosch Group je vedoucím mezinárodním dodavatelem technologií a služeb. Společnost celosvětově zaměstnává na 375 000 lidí (k 31. 12. 2015). Tržby firmy za rok 2015 dosáhly hodnoty 70,6 miliardy eur. Činnost Bosch Group se dělí do čtyř obchodních oblastí: Mobility Solutions, Průmyslová technika, Spotřební zboží a Energetika a technika budov. Bosch Group zahrnuje společnost Robert Bosch GmbH a více než 440 dceřiných a regionálních firem ve více než 60 zemích světa. Po započtení prodejních a servisních partnerů je společnost Bosch zastoupena ve zhruba 150 zemích. Základem pro budoucí růst firmy je její inovační síla. Bosch zaměstnává 55 800 pracovníků v oblasti výzkumu a vývoje ve 118 lokalitách po celém světě. Strategickým cílem Bosch Group je přinášet inovace pro propojený život. Bosch zlepšuje kvalitu života na celém světě díky výrobkům a službám, které jsou inovativní a budí nadšení. Stručně řečeno, Bosch vytváří technologie, které jsou „Stvořené pro život“.

    Více informací na www.bosch.com, www.bosch.cz, www.bosch-press.com, twitter.com/BoschPresse.

    - září 2016

    Tisková informace v němčině (DE) Tisková informace v angličtině (EN)


  • Skok na vrchol stránkynahoru